اموزش تاثیرات رنگ ها در لوگو و برند شرکت ها
رنگ نارنجی رنگ بسیار با طراوت و انرژی زایی
است . این رنگ در حالات مات (mute) می تواند تداعی کننده ی کره زمین و فصل پاییز باشد. به دلیل
همراه بودن آن با تغییرات فصل ها، رنگ نارنجی می تواند نشانه ی تغییر و حرکت باشد. چون میوه ای
با همین نام وجود دارد، پس این رنگ می تواند علامت سلامتی، سرزندگی و حیات باشد. (Orange)در زبان فارسی به معنای
پرتقال است . در طراحی ها رنگ نارنجی بدون داشتن تاثیر پذیری زیاد رنگ قرمز می تواند
باعث جلب توجه شود. این رنگ بیشتر دوستانه و جذاب است و کمتر هم چشم را می زند. نارنجی روشن
به همراه رنگ های قرمز باعث جلب توجه می شود. رنگ نارنجی در تقاطع بین دو رنگ زرد و قرمز
قرار گرفته است. این رنگ بسیار تحریک کننده است و احساساتی مانند هیجان، شور و شوق،
و گرما را منتقل میکند. این رنگ به شدت سرگرم کننده و پر انرژی است و به همین
دلیل در برند و لوگو بسیاری از تیمهای ورزشی استفاده میشود. رنگ نارنجی برخلاف
رنگهای قرمز و زرد هشدار دهنده نیست بلکه برای جلب توجه بیشتر استفاده میشود، به
همین دلیل شاهد کاربرد آن در مخروطیهای کنارههای خیابان و برخی برنامههای
تبلیغاتی هستیم. در مسئله برندینگ و روانشناسی رنگ مصرف کنندگان
تمایل دارند که رنگ نارنجی را انتخاب کنند و این چیزی است که در برندهایی مانند Home Depot که یک
فروشگاه معتبر محصولات ساختمانی در جورجیا آمریکا یا bamilo که یک فروشگاه آنلاین در ایران است
استفاده میشود. این رنگ به دلیل طبیعت سرزنده اش می تواند به وسیله
ی آژانس های مدرن که به دنبال برجسته کردن خود هستند، مورد استفاده قرار گیرد. رنگ نارنجی در انتهای طیف رنگی فیزیکی قرار میگیرد و معمولاً در
مواردی برای نشان دادن غذا یا گرما از آن استفاده میشود. غروب آفتاب، مرکبات و
کدو تنبل نمونههای اصلی استفاده از این رنگ در خوراکیها هستند و در اغلب موارد
به عنوان یک رنگ پرکاربرد در مراسم هالووین استفاده میشود. استفاده از رنگ نارنجی
و ترکیب کردن آن با رنگ سیاه میتواند نوعی احساس وحشتناک و ناخوشایند به وجود
بیاورد. رنگ نارنجی در آمریکا رنگ پرطرفداری بهحساب میآید. به همین دلیل احساسات
منفی خاصی از دیدن آن به مردم آمریکا دست نمیدهد. شاید برخی افراد یاد زندان
بیفتند، اما این تداعی آنقدر قوی نیست که بتواند روی برند آمریکاییها اثری
بگذارد. اثر فیزیکی که برای رنگ نارنجی به اثبات رسیده است، تحریک اشتها است. بههمین
دلیل در مواد غذایی بهوفور از این رنگ استفاده میشود. همچنین رنگ نارنجی در سایتهای
تخفیفاتی (مثل آمازون) نیز خیلی کاربرد دارد، تا به کاربران حس مقرونبهصرفهبودن
را منتقل کند. رنگ نارنجی در انتقال احساس شادی، خلاقیت، تصمیم، جذابیت،
موفقیت، تشویق و انگیزش موثر است. این رنگ همانند رنگ قرمز تحریک گر نیست اما باعث
افزایش فعالیت های ذهنی می شود. از آن جا که رنگ نارنجی باعث افزایش اشتها می شود
می توان در بسته بندی و تابلوهای تبلیغاتی مواد غذایی از آن بهره جست.در تبلیغات
اسباب بازی فروشی نیز رنگ نارنجی بسیار کارآمد می باشد. مخلوطی از زرد و قرمز. گرچه انتظار می رود مفهوم این رنگ ترکیبی از معانی قرمز
و زرد باشد، ولی ویژگی های نارنجی آن را به عنوان نمادی از خلاقیت و شادی برجسته
می کند. نارنجی، پائیز
و خرمنی از گندم درخشان را به ذهن متبادر می کند. نارنجی عواطفی چون محبت، گرمی و شور،
شادی و درک را در انسان تقویت می کند. نارنجی رنگی است که اگر زندگی شما را با
ناامیدی و دلهره بمباران کند، می تواند به تنهایی به کمک شما بیاید. مطالعات نشان
داده اند که نارنجی گرسنگی را تحریک می کند! دلیل این که بسیاری از رستوران ها از
این رنگ استفاده می کنند، همین است. نارنجی در بدن انسان باعث افزایش حس پویایی و
تحرک، افزایش فعالیت ذهنی، بالا رفتن اکسیژن مغز و … می شود.
نارنجی نماد تفکر ، خلاقیت ، ایده ، تفکر ،
غیرت ، جدیت ، شیدایی و شیفتگی ، جذابیت و شجاعت است . نارنجی انرژی رنگ قرمز و
شادی رنگ زرد را ترکیب می کند . برای چشم انسان نارنجی بسیار تند است اما نه به
تندی رنگ قرمز . نارنجی اثرات نیرو بخش را القا می کند و بر روی روحیه تاثیر مثبت
دارد .
اثرات مثبت رنگ نارنجی
شجاعت، اعتماد به نفس، گرما، نوآوری، دوستیابی، انرژی، شوخطبعی، بازیگوشی، جوانی و پرتکاپو
اثرات منفی رنگ نارنجی
محرومیت، ناامیدی، فریبندگی، نارسایی، نادیده گرفتن، ضعف